Kebahagiaan Kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Isnin, 11 November 2013

Majlis Graduasi Tadika Generasi Educare Putrajaya 2013

Ari Sabtu (9/11/2013) aritu ada Majlis Graduasi dan Aprisiasi Tadika Generasi 2013 di Dewan Seri Melati, Kompleks Perbadanan Putrajaya. Majlis ni dirasmikan oleh isteri Ahli Parlimen Putrajaya, Datin Seri Utama Anggraini binti Sentiyaki..
 
Anak2 aku, Nisa n Syifa adela buat persembahan dalam majlis ni. Kalo kat umah, 2 beradik ni memang rajin bebeno praktis.. Syifa tu aku taula dia menari untuk lagu Putih-Putih Melati.. Si Nisa ni aku kompius sikit, selalu sangat aku dengo dia nyanyi pelat2 "eyoeyo hesso eyoeyo hesso lonlilonli osarahesso i love u".. nada cam best tapi xtaw lagu ape.. asal aku tanye lagu ape, dia kate FT Island.. lagu omputih la kot sebab tajuk dia camtu, xterpikir lak aku nak google.. bahahaha!!! Bile dah tengok dia buat persembahan barulah aku taw lagu korea rupenye... Lorrrrrr... manela aku taw sebab aku ni bukannya layan sangat cite korea ni :/
 
Hanya gambar menceritakan segalanye.. layanla selagi leh layan yer.. Toinggg!!
 
3 permata hati Ainulaina :)

Majlis Graduasi & Aprisiasi 2013

Ummi wif Ayah yang sentiasa setia bersama kalian :)
 

Aturcara program

Persembahan tarian FT Island eyoeyo hesso saraheyo hesso!!
 
Ummi wif nisa

Penat joget pastu lapar...

Aummmm.. mithali kan ayah dia ;)

Adik syifa lak menari lagu Putih Putih Melati
 
Merah putih, putih merah
 
Syifa wif ayah yg selalu kena buat susu dia, pastu kutil2 siku.. kuikuikui!!
 
roti arab kuah dal

nasi putih + masak lemak ikan masin + ayam goreng + ulam kacang botor + sambal belacan = sedap!
 
Aiman pon konvo kat sini gak tahun lepas.. tahun ni tengok adik2 lak yer..
 
Ok.. Tahniah untuk anak2 tahun lahir 2007 yang berjaya menamatkan pembelajaran di tadika generasi dan selamat melangkah ke alam persekolahan Darjah 1 pada tahun 2014 kelak..
 
Sebenarnya aku & CekMan antara parent yang setia dengan tadika generasi sejak tahun 2006, mase tu umo aiman 1 tahun sampaila turun temurun kepada adik2nya nisa n syifa. Sedar xsedar dah 7 tahun lebih jugakla kan.. Walaupun aiman dah darjah 1 sekarang ni pon kami still anta aiman di transit generasi. Seingat aku daripada serendah2 yuran mase tu RM200 sampaila skang ni yuran dah mendadak2 naik, insyaAllah selagi kami mak bapak budak2 berkemampuan, kami akan tetap setia dengan generasi (hatimenangisapetawhuhu!!!).
 
Aku ngan CekMan selesa anta kat generasi ni sebab ape taw? Sebab anak2 aku yang selesa. Selesa yang camane? Ingat lagi pernah satu hari dulu anak2 xnak ikut kami balik sebab nak ikut tinggal ngan cikgu.. Sedih kan?? Tapi xpe, kite sebagai orang tua kena paham, nak tengok pengasuh tu ok ke tidak, kite tengok budak tu camane.. Kalo xnak balik tu okla kan, maknenya cikgu dia mesti jaga dia baik2 kan. Think positive!!
 
Bila anak2 dah besar & cerdik sikit, mase dia balik tu kite interview la.. tanyela "cikgu ade cubit2 x?", "cikgu bagi makan x?", "cikgu baik x?".. ape2 jela yang boleh korang korek rahsia sebab budak2 xmenipu kan.. So, tanye jer.. opkos ade jawapan punye.. Macam anak aku sepatah aku tanye, berjela-jela dia jawab. Cam aiman, dia kan transit. Mase ambik petang tu aku tanyela "Petang ni along makan ape?".. Jawapan dia "Mule2 sampai tadi, along makan nasi lauk sup ayam, pastu along mandi, pastu along solat zuhur, pastu along tido, pastu along bangun solat asar, pastu along makan bubur kacang, pastu balik ayah umi ambik.. itu jer.." Nampak x betapa berjelanya jawapan dia.. Aku tanye makan petang jer, dia cite dari mase dia mule2 jejak kaki kat transit sampaila dia balik.. A to Z! SO Ape lagi?? Tanye jer.... :)
 
Tapi diakui sekarang ni memang banyak sangat dengar kes dera kat pusat asuhan. Yela, macam baby manela kite taw ape berlaku sepanjang dia kat taska.. yg dia taw menangis jela.. itupun kadang2 mak bapak boleh tanye "nak ape lagi sayang??".. Kalo budak tu boleh cakap, dia cakap dah "kat taska tadi cikgu pukul baby, cikgu baling baby, cikgu cubit baby, dan blablablabla...." Aduh! luluhnya hati ni bile tengok macam2 berita kes dera sekarang ni..
 
Aduhai pengasuh2 / cikgu2 sekalian, tolonglah.. tolonglah jangan lakukan perkara sebegini pada anak2 kami, belailah mereka sepertimana anak2 kalian sendiri.. Sesungguhnya anak2 kecil ini tidak mengerti apa2.. berilah si kecil ini sepenuh perhatian dan kasih sayang.. memang kami membayar setiap titik keringat yang kalian curahkan untuk menjaga dan membimbing si kecil ini, tetapi ingatlah ganjaran Allah Taala atas keikhlasan dan kebertanggungjawapan kalian membelai si kecil ini dengan penuh kasih sayang pahalanya amatlah besar sekali..
 
-SEKIAN, WASSALAM-


Khamis, 7 November 2013

Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 36 Tahun 2013

Pihak JPA telah mengeluarkan Pekeliling Perkhidmatan berkenaan Penambahbaikan Gaji Minimum - Maksimum Gred 1 hingga Gred 54 di bawah Sistem Saraan Malaysia. Sape2 nak baca tentang pekeliling tu bolehlah klik di sini ----> Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 36 Tahun 2013.
 
Cer check agak2 gred kite ade x? Selamat membaca dan mengkaji.... :)

Rabu, 6 November 2013

-MENARUH HARAPAN-

Isnin (4/11/2013)
 
Lokasi : Kelas Pra Sekolah SKPP ??(?)
 
CekMan : Assalamualaikum cikgu, saya nak tanya status Pra Sekolah anak saya. Keputusan dah keluar ke cikgu?
Cikgu (cantik cikgu ni :)) : Oo.. kami dah hantar senarai dekat pejabat untuk sain guru besar. Encik boleh check kat sane yer..
Kami : Terima kasih ye cikgu..
 
Lokasi : Pejabat Sekolah
 
CekMan : Assalamualaikum puan, saya nak tanya tentang status Pra Sekolah. Cikgu Pra kate dah hantar ke pejabat. Boleh saya check status anak saya camane?
Staf : Oo.. sebentar ye encik..
 
Hati aku ngan CekMan berkobar2 ngan berdebar2 same naik je dok pikir dapat ke x dapat, dapat ke xdapat.. Xlame tu staf ni bawak kuar 1 senarai.. ade name nisa kat situ.. tapi X BERJAYA............... ;(
 
Aku : Kenapa anak saya xdapat puan?
Staf : Xpe, encik cuba buat surat rayuan terus pada guru besar.. buat secepat mungkin sebab sekarang ni pun memang ramai parents yang xberjaya nak buat surat rayuan. Ade rezeki anak encik, insyaAllah.. (sayu je staf tu tengok aku, mungkin kesian kot)
 
Selasa (5/11/2013) -  CUTI 1 MUHARAM..
 
Hari ni, Rabu (6/11/2013)
 
Pagi2 aku ngan CekMan dah pegi pejabat sekolah bawak surat rayuan nak hantar kat guru besar.. Rezeki kami dapat jumpe guru besar dengan penyelaras Pra Sekolah skali.. Alhamdulillah.. Harapan kami memang tinggi untuk nisa dapat Pra Sekolah kat situ. Jadi, apa pun keputusan selepas ni kami redha je la sebab kami dah usaha habis-habisan. Sampai 'ter'nangis gak aku kat depan guru besar tu. Malu gak bila pikir balik.. Tapi memangla, bila kite terlalu berharap untuk dapatkan sesuatu, bila xdapat memang kite akan jadi camtu.. Korang camtu x? Huhu!! Ape2 jela.. Aku xsabar sangat nak tunggu apakah keputusan yang bakal menyusul nanti.. Berjaya @ Tidak?
 
TUNGGU.............

Isnin, 28 Oktober 2013

Muzium Negara & Planetarium

Korang dah dengar dah bajet 2014 aritu? Alhamdulillah penjawat awam dapat bonus 1/2 bulan gaji.. Syukurla daripada xde langsung kan..

Bulan ni kan gaji awal nak raye haji, berjanggut wei nak tunggu gaji hujung bulan depan.. Kenala berjimat cermat sementara nak tunggu gaji bulan 11 kan. Tapi sian gak ngan anak2 cuti2 sekolah dok terperap je kat umah. So, hari ahad tu kami pegi melawat Muzium Negara ngan Planetarium jer. Kat situ je la tempat yang boleh melepasi bajet kami diwaktu dan ketika ini :/

Tiket masuk Muzium cuma RM2 bagi dewasa dan PERCUMA untuk kanak2 bawah 12 tahun. Baru RM4.. Jimat kan?? Air tin pon murah kat situ, baru RM1.. Ade lak CekMan cakap kat aku "Lepas ni kalo nak beli air tin kite datang sini nak??".. Eeee.. tolongla! xberbaloi langsung.. 

Planetarium pun masuk PERCUMA jer tengok2 pameran.. Memang jimat sangat2 disamping tu dapat jugak ilmu. Macam kat Muzium leh kaji balik sejarah Malaysia dan tengok artifak2 lame, kat Planetarium lak boleh tengok banyak pameran2 sains dan planet2 lain. Memang lawatan penuh ilmiah la minggu ni ye anak2 :) 

Tapi yang paling penting anda mesti kena tahu siapakah rakyat Malaysia pertama yang sampai di planet Marikh.. Nak tahu siapa dia?? Jom lihat..
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Hahahaha!!! Surprise x?? Just believe it :)



Tengok apela nisa tu :)

DAY AT THE MUSEUM... :)

Dewasa RM2 jer.. Anak2 FREE..

Anak2 sakan dok minum air tin yang murah tu..

Promote sikit..
"Sape2 nak beli air tin semurah RM1 datangla ke Muzium Negara"














- Kami Anak Malaysia -

Sekian cite jalan2 cuti sekolah anak2 kali ni.. Nanti ade rezeki lebih ummi ngan ayah bawak gi jalan tempat lain yang best sikit ye anak2.. Doa banyak2 agar Allah murahkan rezeki kite.. Amin..

Jumaat, 25 Oktober 2013

Bajet 2014


Skang ni aku tengah tengok Pembentangan Bajet 2014.. Korang??
Segaknyer Dato' Najib pakai baju oren.. Itu yg aku nampak?? Haha!!

Memandangkan aku ni government servant.. Agak-agak apa berita gembira yang kita dapat yer?


Tunggu!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jumaat, 18 Oktober 2013

Selamat Hari Raya Aidil Adha 2013

Raye haji tahun ni giliran aku beraya di rumah mertua. Memandangkan mak CekMan dok umah adik jer kat Presint 8, maknanye kami sekeluarga beraye jela di Putrajaya. Sebelum ni kalau raye kami semua akan balik ke Balok, Kuantan. Selepas arwah ayah meninggal mak stay kat sini sebab kat sane dah xde sape2, ke lima2 anak mak semua keje kat area KL dan Putrajaya. Yang bestnya xdela merasa sesak jem kat jalan nak balik kampung.. Boleh camtu?? hahahaha!!!

Kami beraye ala kadar je, mak masak nasi impit, kuah lontong, kuah kacang dan rendang daging. Lepas sembahyang raye kami makan2, salam bermaaf-maafan dan tangkap gambar family. Selesai sume kami keluar beraye ke rumah ayahngah di Setapak dan umah besan mak (family mertua adik CekMan no. 2) kat Bukit Belacan, Ampang.. Umah family aku jauh kat Pahang, xdela pegi.. Petang ni la lepas keje baru nak balik sane.. :)

Xde ape yang menarik nak dikongsi.. Gambar makanan pon xsempat nak snap, mane x, dah abis licin baru teringat nak tangkap gambar.. elok sangatla tu.. huhuhu!!!! Gambar family adela... Tapi adik no. 4 (Cik Su & Cik Nik) xde dalam gambar ni sebab dia datang petang sikit.. lainkali kite bergambar lagi yer..

- Mak bersama anak2 dan 4 cucu nyer... -

- Kami lagi.. -

- Lagi.. -

Cucu-cucu bersama mak tok dan mak2 sedare tersayang (Maklang & Maksu)

Kami dan mak.. Aaqief pon ade sekali, xleh pisah ngan maktok dia..

- My family -
Mane ade Aiman situ ade Aaqief..

 - My family again :) -
Mane ade Aaqief situ ade Aiman.. 

- Keluarga kecil kami -
Aiman mase ni xde mood nak bergambar sebab xde Aaqief.. Boleh camtu??

- Family Pakngah Azmi n Makngah Ecah bersama mak tok -
 Mane ade Aaqief situ Aiman menyempit.. 

- Mak tok dan 4 cucu-cucu tersayang -

- Peace Yooo!!! -

- Selamat Hari Raya Aidil Adha 1434H -

Isnin, 14 Oktober 2013

cerite ceriti ceritu..

Lame naa x hapdet blog usang aku ni.. dalam2 xhapdet ni sebenarnya banyak cerite yang tertinggal yg sepatutnya aku sisipkan dalam belog ni supaya tiada yang rase dilupakan.. 

Tanggal 18 September 2013, anakku Aiman genap umur 7 tahun. Happy Besday sayang.. ummi xpernah lupa dan ummi dah wish kan, cuma baru arini sempat ummi sisip kat blog ni untuk tatapan di hari mendatang.. Semoga menjadi insan yang berguna dan anak yang soleh di dunia dan akhirat..

16 September tu Hari Malaysia kan?? Hmm.. aritu jugakla anak bongsuku Assyifa kena 'chicken pox'.. Makanye bergilir2la aku ngan CeKMan ambik cuti jaga budak kecik ni.. Elok pulak 17 September tu CekMan kena lapor diri kat tempat keje baru.. nasib awakla bang, walaupun baru 1st day, isi jela borang cuti kate jage anak 'chicken pox'.. So, berderetla kami laki bini cuti dari 17 - 27 September 2013 (ummi je 5 hari..huhu!!)

Apelagi yer?? Itu jela kot..

Esok hari raya Aidil Adha.. kalo ikut turn kali ni belah CekMan. Memandangkan maknye ade kat sini, mintak izin arini aku keje je la yer sebab cuti aku pon memang dah paras2 hidung dah pon, tunggu nak tenggelam jer haa.. 

Kepada rakan2 yang sudi menjengah ke belog usang ni, tuan belog ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Adha, Maaf Zahir dan Batin.. Kepada yang pulang ke kampung halaman, berhati-hati di jalanraya, semoga selamat sampai ke destinasi yang dituju..

~Sekian~